Ontspanning voor meer energie

Ontspanning, zowel fysiek als mentaal

Zowel fysiek als mentaal ontspannen, is belangrijk voor onze gezondheid. Met fysiek ontspannen bedoelen we je lijf ontspanning geven. We belasten ons lichaam de hele dag door en mentale stress vertaalt zich ook in lichamelijke spanningen, waardoor extra fysieke ontspanningsmomenten geen overbodige luxe zijn. Mentale ontspanning is je denken de rust gunnen. We hebben tussen de 50.000 en 70.000 gedachten per dag en die zijn niet altijd even positief voor onze gezondheid. O.a. drukte op het werk, spanning in relaties of dingen moeten doen die je niet leuk vindt, dragen allemaal bij aan mentale spanningen, die nare gevolgen kunnen hebben. Geestelijk ontspannen kan dan als een medicijn werken.

Waarom?

Bij stress maakt ons lichaam het stresshormoon cortisol aan. Door cortisol worden een aantal processen aangespoord om harder te werken; zo gaat de hartslag omhoog, bloed en zuurstof wordt sneller rondgepompt en de spieren hebben een hogere suikeropname. Je kunt door cortisol dus op 120% functioneren en presteren. Erg nuttig als je sportprestaties moet leveren, maar bij stress zonder actie krijg je te maken met negatieve symptomen zoals hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn, benauwdheid, duizelingen, trillen, piekeren, slecht slapen en overmatig denken. En bij chronisch te hoge cortisol kun je last krijgen van slaapproblemen, hoge bloeddruk, concentratieproblemen, depressie, burnout, een zwakker immuunsysteem, uitputting, spierafbraak, suikerziekte, darmklachten en zelfs versnelde veroudering.

Hoe?

Je hebt twee vormen van ontspanning: fysiek en mentaal. Bij fysiek ontspannen, kun je denken aan yoga, pilates of andere sportactiviteiten; maar ook een wandeling in de natuur, een stretch les, ademhalingsoefeningen of een massage doen wonderen. De tweede vorm van ontspannen is mentaal. Mentale stress kan te maken hebben met o.a. je omgeving, hoge ‘werk’druk of relationele/emotionele problemen, meestal versterkt door persoonlijke overtuigingen en mentale drukte (piekeren). Bij mentale ontspanning kun je denken aan muziek luisteren, meditatie of mindfullness. Maar ook een kijkje naar je persoonlijke overtuigingen kan op lange termijn ontspannend werken. Is het wel nodig om je zo druk te maken? Pieker je niet teveel over zaken die misschien zouden kunnen gebeuren?
Ontspanning houdt voor iedereen iets anders in. De een luistert naar muziek, de ander zweert bij een boswandeling of gaat liever even goed tekeer in het sportcentrum en weer een ander leest liever een goed boek of neemt een saunaatje. Elke dag, gewoon even helemaal niets doen en denken kan enorm ontspannend werken, al is het maar voor een paar minuutjes.

Nieuws