In het hier en nu

Week 4 van de maatregelen tegen verspreiding van het COVID-19 virus is ingegaan. We hebben er al 3 weken van thuiswerken, niet werken, thuisonderwijs en thuis trainen op zitten. Hoe ben jij tot nu toe gegaan? Hoe hou jij jezelf mentaal vitaal?

Je hebt aandacht voor gezonde voeding, probeert regelmatig te bewegen, maar hoe zit het met je gemoedstoestand? Hoe blijf je bij zinnen tijdens deze uitzonderlijke en bizarre situatie? Want het kan zijn dat deze situatie mentaal veel van jou vraagt.

De situatie is onzeker. Niemand weet hoe lang het zal duren, wanneer het eindigt. En de mens kan nu eenmaal niet zo goed tegen onzekerheid. Wat doet deze situatie met jou? Lukt het om van dag tot dag te leven of overvalt de onzekerheid je soms? Aangezien je toch niet te ver vooruit kan kijken, kan het meest helpend zijn om in het hier en nu te blijven. Maar hoe doe je dat?

Wat kan helpen is mediteren. Kies elke dag een moment om je even af te zonderen en de tijd te nemen voor het zijn in het moment. Je kunt dit natuurlijk zelf doen of je kunt kiezen voor een geleide meditatie. Er zijn vele apps die je daarvoor kunt inzetten.

Misschien is het volgen van een online Body & Mind les wel voor jou de manier om mentaal op te laden.

Ook het bewust voelen van de ademhaling is een fijne manier om even uit je gedachten te gaan en aandacht te hebben voor je lichaam. Zorg voor een rustige plek in huis of tuin, zorg dat je ontspannen kunt liggen en niet gestoord wordt. Het enige wat je dan hoeft te doen is handen op je buik leggen en rustig het ritme van de ademhaling volgen. De kunst is om dan eventuele gedachten die opkomen te laten gaan.

Leven in het hier en nu maakt de situatie die zo onzeker is behapbaar en plaatst de dingen in perspectief. Ademhalingsoefeningen en meditatie houden je mentaal vitaal in het hier en nu. En ook wanneer de onzekerheid weer achter de rug is.

 

 

Nieuws